Damernes Magazine – årets nyskabelse?

Damernes MagazineRadio Days har talt. Priserne er uddelt. Årets nyskabelse blev Damernes Magazine på Radio24syv.

Programmets præmis: to journalister sætter sig for at skabe et intelligent dameblad på 25 dage. Redaktionsmøderne foregår for åben mikrofon en daglig time i eftermiddagsfladen midt i industriferien. Slutmålet er et printblad til 69 kroner.

Radiot har endnu ikke fundet ud af, om det var sjov eller alvor. Bladet, der er udkommet og kan downloades her, er desværre jammerligt og usædvanligt grimt.

Dårlig smag

Rasmus Bruhn og Frederik Cilius er helt blanke, da de starter deres udsendelsesrække d. 25/7. De ringer til gud og hvermand og spørger om alt: selskabsdannelse, tryk og distribution. Artikelideer bliver undfanget on air, og skribenterne shanghaiet live.

Det sætter sit præg på det endelige produkt – bladet. Her starter ca. hver anden artikel med: “Jeg er blevet bedt om at skrive en artikel…”. I midten er der en stor ulæselig klump om Island. De fleste artikler er skrevet af mænd. F.eks. Kurt Thyboe der rabler løs på Chivas Regal og Mads Holger, der skvaldrer af sted på Champagne. Forfatterne er delvis brugergenererede gennem efterlysninger af skribenter på bladets website. Hvis de da ikke er hyret ind blandt Radio24syv’s værter, som Lasse Rimmer og Morten Messerschmidt er. Layoutet havde nok ikke bestået en eksamen på en grafisk efterskole; forsiden hviner af dårlig smag.

Procesradio

Juryen kalder Damernes Magazine for procesradio og “nyskabende” og mener, at  “projektet er lykkedes. Initiativet er aktivistisk radio, og at to mænd vover sig ind i dette kvindedominerede univers er både befriende overraskende og humoristisk”. 

Hvis projektet er radioprogrammet, så kan man godt tale om en succes, for undervejs kan kommende bladudgivere lære om alt, hvad der kræves for at udgive et magasin. Det er public service, og det er procesradio som Millionærklubben (ligeledes på Radio24syv).

Den ene af investorerne har i Millionærklubben allerede formøblet det meste af den portefølje på 300.000, som han og en anden investorer hver var blevet udstyret med ved programmets start for et par år siden. Så teknisk set burde Millionærklubben karakteriseres som en fiasko, men det er et vidunderligt, levende program. Sådan er kapitalismen. Ikke på godt og ondt – bare de nøgne facts: Hvordan får man penge til at yngle, hvordan taber man dem, og hvad sker der lige her og nu på investeringsmarkedet?

Så hvorfor er det så svært at blive varmt på Damernes Magazine? Nok netop fordi man ikke ved, om det er for sjov eller for alvor. Bare værternes udtale af bladets titel giver bange anelser: Damernes – på dansk – Magazine – på engelsk. Tager de to udgivere virkelig deres slutprodukt alvorligt, spørger man sig selv.  Et par tabte hundredetusinde kroner i Millionærklubben har ingen derimod svært ved at tage endog gravalvorligt.

sommer-i-ss-scale

Sommer i SS

Men i radioverdenen er Damernes Magazine i ramme alvor kåret som en vinder. Konkurrencen var nu heller ikke hård. Torben Stenos “Sommer i SS” (Radio24syv) må være blevet udvalgt på ideen alene: Torben Steno og en indbudt gæst iklædte sig i fire programmer SS-uniformer og talte derefter en time om, hvordan det føltes. De fleste gæster følte intet.

Programmet med Frank Hvam var dog hørværdigt, om ikke andet så fordi Frank Hvam afstod fra at fyre brændere af. Og så er Torben Steno altid interessant at høre på. Det gør dog ikke hans programkoncept brugbart. Det var et konstrueret dialogprogam som “Blachman”, som Steno også var idemand bag. Blachman var ofte anstrengende at høre på, men programmet “Blachman” var en bombe i mediestrømmen, og det er i sig selv en bedrift for et nicheprogram på DR2. I Sommer i SS var ideen ført ad absurdum. Nøgne damer i fjernsynet giver trods alt mere mening end halvgamle mænd og kvinder i SS-uniformer i radioen.

Twitteropera

Den sidste nyskabenede kombattant var DR’s Twitter-opera AndersErRen, som Pressen på P3 stod bag. Operaen var bygget på twitterbrugeres tweet på hashtagget #AndersErRen. Det var et sjovt stunt, men primært interessant som payback fra DR mod Anders Fogh Rasmussen, der jo gik i flæsket på nyhedsafdelingerne i DR’s radio under sin embedsperiode.

På den baggrund er det rimeligt, at Damernes Magazine løber med laurbærerne. Det er oplagt, at Radio24syv er på hjemmebane i denne kategori. Men også symptomatisk, at et sommergylp som Damernes Magazine  er det, der får Radio Days til at falde i svime.

Fuld damp radio

Det taler måske om, at Radio24syv har deres progressive dage bag sig. Skæverter som Genialos, Weekend Sax og Interne Affærer hører fortiden til. Nu kommer der en gang imellem et interessant debatprogram fra Brøgger og Bertelsen som Republikanerne. Ellers er sendefladen på Radio24syv efterhånden mest præget af Jørgen Ramskov og hans debatredaktions ekspansion – og af genudsendelser. Der er ikke længere fuld damp på alle kedlerne i Radio24syv. Kanalen står i fare for at blive dampradio med udpinte og kønsløse evighedsprogrammer, som ellers burde være forbeholdt konkurrenten ovre på Amager Fælled.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *